Afvalstoffenheffing
Om de kosten voor het ophalen, verwerken, scheiden van huishoudelijk afval en het scheidingsstation te kunnen betalen, betaalt u afvalstoffenheffing.
Ieder huishouden betaalt afvalstoffenheffing. U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen, afvoeren en het verwerken van huishoudelijk afval. Het afval wordt in groene, grijze, blauwe en oranje containers aangeboden.
- Groen: etensresten (gekookt en ongekookt), groente- en fruitresten, tuinafval
- Blauw: papier en karton
- Oranje: verpakkingen van plastic, blik en drinkpakken
- Grijs: (rest)afval dat u niet kunt scheiden.
De gebruiker/bewoner van een woning betaalt hiervoor de aanslag afvalstoffenheffing, het maakt daarbij niet uit of u wel of geen huisvuil aanbiedt.
Hoe werkt het?
U betaalt afvalstoffenheffing vanaf het moment dat u een woning in gebruik neemt. Verhuist u in de loop van het jaar uit de gemeente? Dan betaalt u vanaf het einde van de maand waarin u verhuisd bent geen afvalstoffenheffing meer. Voorbeeld: Bij een verhuizing op 23 mei, betaalt u tot en met eind mei. Uiterlijk binnen 3 maanden na uw vertrek, krijgt u automatisch een deel van het bedrag van de aanslag terug.
Als u verhuist moet u dit doorgeven bij uw nieuwe gemeente. Verandert het aantal personen binnen een huishouden? Dit heeft geen invloed op het tarief van het lopende jaar. Het tarief wordt in het volgende jaar aangepast.
Betalen
Elk jaar ontvangt u in februari de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen. Hier staan onder andere de kosten voor de afvalstoffenheffing op. Voor meer informatie over hoe u kunt betalen, verwijzen wij u naar belastingenhbl.nl/betalen.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met de aanslag? Zorg er dan voor dat u binnen 6 weken na de dagtekening van het aanslagbiljet bezwaar maakt. Voor meer informatie over het maken van bezwaar, verwijzen wij u door naar belastingenhbl.nl/bezwaar.